Projektą „Vasara su knyga kitaip“ vainikavo seminaras

Projektą „Vasara su knyga kitaip“ vainikavo seminaras

Projekto „Vasara su knyga kitaip“ renginius vainikavo spalio 14 d. Panevėžio apskrities Gabrielės Petkevičaitės-Bitės viešojoje bibliotekoje (PAVB) vykęs, Vaikų ir jaunimo literatūros centro organizuotas, seminaras „Iššūkis – (ne)skaitantis vaikas“. Dalyviai – Panevėžio regiono savivaldybių viešųjų bibliotekų specialistai, Panevėžio miesto švietimo įstaigų bibliotekų specialistai bei pradinių klasių mokytojai.

Seminare  aptartos aktualios bibliotekininkams, mokytojams, tėvams ir visiems besidomintiems vaikų skaitymu temos: ar vaikų ir paauglių Metų knygos tikrai geros? (doc. dr. Kęstutis Urba), šiuolaikinis vaikas ir skaitymo skatinimo strategijos, bibliotekininkas ir skaitytojas vaikas šiandien: iššūkiai ir galimybės (doc. dr. Asta Gustaitienė).

Vaikų literatūros tyrinėtojas, IBBY (Tarptautinės vaikų ir jaunimo literatūros asociacijos) Lietuvos skyriaus pirmininkas Kęstutis Urba akcentavo gerų knygų vaikams požymius, aptarė šiuolaikines vaikų ir paauglių literatūros atrankos formas, institucijas, kurios rūpinasi šia literatūra – rengia konkursus, knygų rinkimus, skiria premijas.

Lektorius pasidžiaugė, kad prie gerų naujų kūrinių, naujų vardų atsiradimo prisideda Andriaus Mamontovo ir Ramūno Karbauskio įsteigtas labdaros ir paramos fondas „Švieskime vaikus“, kuris bendradarbiaudamas su Tarptautinės vaikų ir jaunimo literatūros asociacijos (IBBY) Lietuvos skyriumi ir Lietuvos Rašytojų sąjunga skelbia vaikų literatūros (vaikams iki 10-ies metų) konkursus. Įvyko du konkursai, laureatų knygos išleistos projekte „Vaikų bibliotekėlė“. Knygos dovanojamos visoms Lietuvos mokykloms, darželiams, bibliotekoms, bendruomenėms, ligoninėms, vaikų globos namams ir t.t. Fondo dovanotas knygas Vaikų ir jaunimo literatūros centrui seminaro metu perdavė K. Urba.

Naujų lietuvių autorių atsiradimą skatina ir leidyklos Alma littera 2014 metais inicijuotas konkursas – skirtas paauglių literatūrai, nes konkursai anonimiški. Vertingiausioms vaikų ir paauglių knygoms skiriamos IBBY Lietuvos skyriaus premijos. Vaikų literatūra skatinama Švietimo ir mokslo ministerijos Vaikų literatūros premija.

Pranešėjas plačiau aptarė ir analizavo akcijos „Metų knygos rinkimai 2015“ knygas vaikams ir paaugliams. Preliminarus Vaikų knygų penketukas: Ramintos Baltrušytės „Kalvėnų miesto paslaptis“, Tomo Dirgėlos „Apie raganą Šiokiątokią“, Birutės Mar „Gėlininkė“, Ramunės Savickytės „Adelės dienoraštis“, “Rimvydo Stankevičiaus „Pūgos durys“; preliminarus paauglių knygų penketukas: Akvilinos Cicėnaitės „Niujorko respublika“, Kristinos Gudonytės „Jie sugrįžta per pilnatį“, Dainos Opolskaitės „Eksperimentas gyventi“, Renatos Šerelytės „Rebekos salos“, Rebekos Unos „Atjunk“.

Įtaigiai ir su emociniu pakilimu pranešimų temas atskleidė Vytauto Didžiojo universiteto lietuvių literatūros katedros dėstytoja docentė dr. Asta Gustaitienė.

Pranešėja pristatė teorinius dalykus, teikė praktinius pasiūlymus skaitymo skatinimui vystyti, gilinosi ir į šiuolaikinio vaiko portretą: Koks tai vaikas? Kuo jis ypatingas? Kas yra šiuolaikinis vaikas?

 Vieną iš pasiūlymų – skaityti vaikams knygas garsiai – lektorė  įgyvendino praktiškai. Visus sujaudino garsinis Eglės Venslovaitės-Šiliūnienės knygos „Gyveno kartą mamytė“ skaitymas.

Pranešėja išsamiai aptarė skaitymo skatinimo strategijas . Jas pristatydama rėmėsi svarbiausiomis skaitymo skatinimui skirtomis knygomis: Danielio Pennaco „Kaip romanas“, Vivienne Smith „Kaip skaitymą padaryti prasmingą“, Aidano Chamberso „Skaitymo aplinka: kaip suaugusieji galėtų padėti vaikams mėgautis knygomis“, Genovaitės Raguotienės „Atversta knyga“, Emilio Teixidoro knyga „Skaitymas ir gyvenimas“.

Lektorė iš dešimties D. Pennaco priesakų ypač akcentavo paskutinįjį „leisti perskaičius patylėti“, o iš skaitymo būdų – garsinio skaitymo (kuriamas santykis su vaiku), kūrinio pasakojimo svarbą. Perteikdama E. Teixidoro patirtį pabrėžė, kad vaikų literatūroje svarbu yra pasakos, probleminė literatūra, bet svarbiausia – eilėraščiai. Remdamasi A. Chambersu, pranešėja teigia, kad, siekiant išugdyti gerą literatūrą skaitančius žmones, svarbūs keturi elementai: skaitymo laikas, gerai sukomplektuotas knygų fondas, garsinis skaitymas, atsakas („analitinis pokalbis“).

Atsakydama į klausimą „ar skaitymas pats savaime yra tik gėris?“, apžvelgė evoliuciją apie blogio suvokimą. A. Gustaitienė teigia, kad moderniose pasakose nebėra prieštaravimo tarp gėrio ir blogio, nukrypta nuo tradicinio klasikinių simbolių vartojimo, tradiciškai neigiami veikėjai  tampa teigiamais (pvz., šrekas, vampyrai ir pan.). Lektorės manymu, netinkamų knygų skaitymas gali iškreipti besiformuojančios asmenybės vertybes, nes vaikai yra nekritiški.

Pranešėja pateikė praktinių patarimų, kokią knygą siūlyti vaikui (tą, kuri pačiam skaitančiajam įdomi, mylimo žmogaus rekomendacija), aptarė biblioterapijos reikšmę, aktualias skaitymui temas, atskleidė sėkmingos paveikslėlių knygos paslaptis. Lektorė bibliotekininkams rekomenduoja pasinaudoti autoriaus Jonathan Collins kūrinio „Malio ir Kilos nuotykiai: knyga vaikams apie dorybes“ medžiaga.

Kalbėdama apie bibliotekininką ir skaitytoją vaiką šiandien, pranešėja akcentavo, kad svarbiausias dalykas bendraujant su vaiku – būti mylinčiais, užmegzti gerą santykį, nusileisti iki vaiko lygio, o bibliotekininko patirtis gali padėti skaitymu „uždegti“ vaiką.
Seminaras buvo naudingas, lektoriai profesionalūs, betarpiškai bendraujantys su auditorija. Praturtėję žiniomis, kupini naujų minčių ir sumanymų, ieškosime geriausių kelių pasiekti savo skaitytojų širdis.
 
 Informaciją parengė Ona Kaluinienė
Virginijaus Benašo nuotraukos
 

Projektą „Vasara su knyga kitaip“ vainikavo seminaras“ įraše yra 1 komentaras

  1. Fantastiškai geras seminaras! Ačiū lektoriams už kupetą vertingų žinių ir šiltų emocijų…

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.