Tolerancijos diena bibliotekoje

Tolerancijos diena bibliotekoje

Ar žinote, kad apie toleranciją galima kalbėti įvairiausiais būdais, pajusti, kas tai – skirtingomis patirtimis ir kad toleruoti turime ne tik vieni kitus, bet ir kiekvieno požiūrį, kūrinius ir skirtybes.  Tokios patirtys aplankė bibliotekos Vaikų literatūros skyriaus svečius iš Panevėžio „Šviesos“ specialiojo ugdymo centro ir Panevėžio „Minties“ gimnazijoje veikiančio robotikos centro „RoboLabas“ lankytojus.

Jau daug metų Tolerancijos dieną minime su ilgamečiais partneriais iš Panevėžio „Šviesos“ specialiojo ugdymo centro. Ne išimtis ir šiemet – centro lankytojams vyko edukacinė pamoka „Knygų architektonika“. Šios pamokos metu žiūrimas filmas apie suskaitytas knygas, „piešiama“ knygomis, jos sureikšminamos, o nurašytosios prikeliamos dar vienam meno gyvenimui – iš jų kuriamos snaigės, eglutės, kurios dekoruojamos šviesomis – parodoma, kaip nurašytos knygos vėl tampa reikalingos. Taip kaip ir žmonės – nėra nereikalingų – visi skirtingi, tik reikia tai priimti arba toleruoti.

Negana to, vyko žmogaus ir roboto „Pradžiaus“ varžytuvės: kas stipresnis, kas kantresnis, kokie žmogaus ir roboto skirtumai, panašumai? Ar jei vienas puikus, kitas jau nebe? O gal kiekvienas puikus savaip? Norint rasti atsakymus į šiuos klausimus, kalbama apie pakantumą vienas kitam, skirtingus požiūrius ir išvaizdą.

O vakare vyko renginys-diskusija „Ar dirbtinis intelektas (DI) taps žmonijos švyturiais?“ Panevėžio „Minties“ gimnazijoje veikiančio robotikos centro „RoboLabas“ lankytojams.

Kaip mes toleruosime DI? Ar toleruosime? Kaip bus? Jį priimsime? Diskusijos metu buvo pateikti trys DI scenarijai, kurie  skatino ieškoti sprendimo būdų. Kaip reikėtų elgtis, jei:

  1.      Robotas nepasitiki savo jėgomis: prašo išmaldos elektrai, nedirba…;
  2.      Robotas susireikšminęs, telkia kitus robotus prieš žmones;
  3.      Robotas normalus. Netgi labai – tiesiog „sužmogėjęs“. Jis dirba ir svajoja.

Vaikai bandė surasti sprendimus ir atsakymus. Pirmuoju atveju nuspręsta taikyti santykinę toleranciją – robotą reikia „perprogramuoti“, kad jis pats užsidirbtų pinigų, kad taptų versliu ir savarankišku, pasitikinčiu savimi. Antruoju atveju – absoliutus netoleravimas. Robotas, manantis, jog gali organizuoti sukilimą prieš žmones bus apšaudytas vandens patrankomis ir neutralizuotas. Trečiuoju atveju nuspręsta, kad reikia „robopsichologo“, kuris patikslintų, išsiaiškintų, ar roboto svajonės yra geros – nenukreiptos prieš žmoniją ir ar atitinka „Tris robotechnikos dėsnius“.

Buvimas kartu, pokalbiai, kūryba – tai laikas, kada galime būti savimi, visi skirtingi ir tuo nepaprasti, visi kitokie ir tuo nuostabūs. Tai laikas, kada galime priimti kitus ir ne tik toleruoti, o ir žavėtis.

 

Edukacijas vedė ir fotografavo Vaikų literatūros skyriaus kultūrinių renginių organizatorius Virginijus Benašas

Informaciją parengė Vaikų literatūros skyriaus vyr. bibliotekininkė-metodininkė Šarūnė Leikienė

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *